Anila Artiklar
Image default
Hälsa

Träna inte magen varje dag

Man ska inte träna magen varje dag. Trots det tränar många magen varje dag. Främst nybörjare och personer som inte vet hur man tränar rätt. Det finns många fördomar och myter om att träna magen.

Fördomar om att träna magen varje dag:

  • Att man bygger magmuskler snabbare
  • Att man bränner bort fettet på magen
  • Att man når resultat och får en snyggare mage fortare ju mer man tränar
  • Många magövningar är alltid bättre än ett fåtal
  • Att man kan träna magens muskler oftare än kroppens övriga muskler
  • Att ju fler repetioner man gör desto större blir magmusklerna

De flesta fördomarna byggs på okunskap. Folk är otåliga och tror att de gäller att träna magen varje dag för att få magrutor. Förutom att man tränar fel så finns det fler nackdelar med att träna magen varje dag. En nackdel är att man lätt kan tappa motivationen om man direkt börjar träna väldigt mycket utan att ha tränat något innan. En annan nackdel är att man lätt kan tappa motivationen när man inte ser resultatet så snabbt. Många som köper ett årskort på gym är bara där i ett par månader innan de ger upp och inte kommer tillbaka.

För det första behöver du bestämma dig om du vill bygga magmuskler eller få bort fettet på magen. Det går att kombinera, men för nybörjare är det lättast om du väljer ett alternativ.

Träna magen och bygga magmuskler

  • Positivt: Du får större magmuskler vilket gör att du får större magrutor när fettet är borta.
  • Negativt: Du bränner inte fett alls eller bränner fett i ett saktare tempo.

Bränna fett och bli smal

  • Positivt: Du blir smalare och får mindre kroppsfett.
  • Negativt: Magmusklerna växer inte lika fort.

Välj ett av alternativen så kommer du att lyckas bättre som nybörjare!

Myterna om att träna magen varje dag

  • Många repetioner är bäst
    Det beror på vilket resultat man vill ha. Angående repetioner så finns det inget facit men många som har tränat på gym länger brukar träna så här: 1-7 repetioner ger styrka. Vill du få starkare magmuskler gäller ska du träna magen så. 8-12 repetioner ger större muskler. Vill du ha större magmuskler så ska du träna magen så. 13 repetioner eller fler än 13 repetioner ger kondition eller uthållighet. Vill du kunna köra så många, tex situps, som möjligt ska du köra så.Vad de flesta som tränar magen är ute efter är att få större magmuskler, och då ska du alltså köra ca 8-12 repetioner. Är tolv repetioner för lätt så tar du så mycket vikt att du precis klarar tolv repetioner.
  • Magen kan man träna varje dag för att den inte är som de andra musklerna
    Fel fel fel! Magmusklerna fungerar likadant som de andra musklerna, precis som biceps, rygg, ben och alla andra. För att musklerna ska bli större behöver de få en chans att återhämta sig. De har inte återhämtat sig bara för att du orkar träna mer, utan musklerna behöver ca 48-72 timmars vila. Träna alltså magen varannan eller var tredje dag. Många bodybuilders tränar magen bara en dag i veckan.
  • Man måste träna magen med många övningar
    Nej, absolut inte. Kvalite före kvantite är det som gäller. Själklart är utförandet väldigt viktigt också. Du måste inte köra många magövningar, men du kan det om du vill. Vad du bör veta är dock att det inte garanterar ett bättre resultat. Mitt tips är du väljer ut tre favoritövningar och satsar på att bli expert på dem. Kör dessa magövningar i tre till fyra sett med 8-12 repetioner i varje set. Det kanske tar ca 15-20 minuter. Vill du fortfarande träna efter det så kan du träna den övriga kroppen. Kör till exempel armhävningar och dips efter magövningarna.
  • Att träna magen varje dag får bort fettet på magen
    Delvis rätt. När du rör dig bränner du fett. Men att träna magen gör man för att bygga eller behålla magmusklerna. Och när du tränar magen bör du inte göra det i ett annat syfte än just detta. Vill du få bort fettet på magen ska du istället mindre kalorier = bra mat eller mindre mat. Vill du öka fettbörbränningen ytterligare kan du ägna dig åt konditionsträning. Då förbränner du ännu mer kalorier. Exempel på konditionsträninge är joggning, åka skida, simmar, spela fotboll, spela handboll och cykla. När du rör på dig och sportar bränner du helt enkelt fett. När du tränar magen bygger du muskler.

Relaterade inlägg

Fettförbränningen och träningen som kan öka den

Annie