Anila Artiklar
Image default
Hälsa

Fettförbränningen och träningen som kan öka den

Precis som med styrketräningen när du ska träna magen så är det kosten som avgör hur bra ditt resultat blir. Om du håller en bra kost eller någorlunda bra kost så kan det jag kallar fettförbränningsträning hjälpa dig oerhört mycket på traven. Fettförbränningsträning = träning vars främsta syfte är att bränna fett.

Varje kropp har en fettprocent. Låt oss säga att din kropp består av 20 procent fett och att du behöver 2800 kalorier varje dag för att inte ändra kroppsform. Dessa 2800 kalorier kommer då från maten du äter. För att veta hur många kalorier du får i dig behöver du kunna räkna dem. Innehållsförteckning och antal kalorier per hundra gram brukar stå på förpackningarna, men om du inte hittar det kan du söka på ingrediensen på nätet.

Tillbaka till de 2800 kalorierna varje dag. 7X2800=19 600/veckan. Om du då äter mindre mat och drar ner på kalorierna med 500 kalorier varje dag (2800-500=2300) får du i dig 7×2300=16 100 kalorier/veckan. Att träna magen tre gånger veckan får bort tex ytterliggare 400 kalorier per träningtillfälle. 3×400=1200. 16100-1200=14 900 kalorier/veckan.

19600-14900=4700 kalorier. Att träna magen och äta mindra mat gör alltså att du får i dig 4700 kalorier mindre än vad din kropp behöver varje vecka. Du går då ner i vikt och förbränner fett. Men du kan skynda på viktminskningen ännu mer och det är nu fettförbränningsträningen kommer in i bilden.

Vad är då fettförbänningsträning?

  • Jogga
  • Promenera/gå
  • Simma
  • Cykla
  • Åka skidor
  • Sporta: tex fotboll, innebandy, ishockey, handboll osv.

Förbränningen beror på din vikt, längd, ansträngning och hur lång tid du tränar. Låt oss säga att du förbränner 300 kalorier på 30 minuters joggning. Om du då kör dessa joggingpass tre gånger i veckan förbränner du ytterliggare 900 kalorier varje vecka. 4700+900=5800 kalorier/veckan.

Din kropp tar alltså 5800 kalorier från sig själv varje vecka. Ett kilo kroppsfett = ca 7000 kalorier. 5800 delat med 7000 är ungefär 0,82, ca 0,8 kg kroppsfett. Sköter du kosten, träningen och sömnen rätt kommer du alltså att förbränna 0,8 kg fett/veckan. På fem veckor går du ner 4 kg (0,8×5=4).

Måste jag köra fettförbränningsträning som tex jogga?
Nej, absolut inte. Genom att sköta kost och att träna magen rätt kommer du att bränna fett ändå. Fettförbränningsträning hjälper bara till och gör att du bränner fett snabbare.

Kan jag inte träna magen extra mycket istället?
När du tränar magen förbränner du visserligen fett. Men för att bygga magmuskler krävs det att de får återhämta sig. Det är när du vilar som musklerna växer. De flesta förespråkar att man ska vila en muskelgrupp minst 48 timmar innan man tränar dem på nytt. Det är så musklerna får växa optimalt. Att träna magen varannan dag eller var tredje dag bör då ge bäst resultat, även om magmusklerna växer när du bara tränar dem en gång i veckan.

Det du definitivt inte bör göra är att träna magen varje dag. Det leder inte till större magmuskler då de inte får en chans att återhämta sig tillräckligt.

Relaterade inlägg

Träna inte magen varje dag

Annie